Onze inwoners

Dienstverlening

Ambitie
Wij zien communicatie en dienstverlening als urgente thema’s. Het geeft houvast en richting wanneer we als organisatie alert reageren op brieven, tijdig terugbellen, benaderbaar zijn, snel en juiste informatie geven en de inwoner zich gehoord laten voelen. We zien de organisatie als faciliterende organisatie, met medewerkers in een ondersteunende en coachende rol. Zo richten we onze manier van werken dan ook in. Bij nieuwe initiatieven wordt er volop meegedacht over wat er mogelijk is, ook qua financiering in bijvoorbeeld de vorm van dorpsbudgetten. In 2020 is besloten het toenmalige programma Dienstverlening onder te brengen onder het Programma Omgevingswet. We gaan dit jaar nadrukkelijk inzetten op het implementeren van nog openstaande punten. Bijvoorbeeld de borging van het traject Klare taal bij nieuwe medewerkers, blijven ontwikkelen van de website en de inzet om meer vragen meteen af te handelen waar het gaat om algemene informatievoorziening.

Voor de uitwerking van communicatie en dienstverlening hanteren we drie pijlers, namelijk:
1. Bereikbaar zijn: De gemeente is via diverse kanalen herkenbaar en toegankelijk voor alle inwoners, ondernemers en organisaties. Alle inwoners moeten zaken met ons kunnen doen via de weg die zij prettig vinden. Dat is voor steeds meer mensen digitaal, dus daar gaan we als gemeente in mee.
2. Benaderbaar zijn: We hebben aandacht voor de menselijke maat. We staan klaar, zijn klantvriendelijk en benaderen onze klanten persoonlijk waar die behoefte ligt. Benaderbaar betekent ook proactief meedenken met de klant. Bij een ‘nee’, geven we advies hoe dan wel. We hebben een adviserende, faciliterende en ondersteunende rol. Waar mogelijk geven we net dat stukje extra.
3. Begrijpelijk zijn: De informatie die we verstrekken is correct, helder en eenduidig. We stemmen de inhoud van onze boodschap zoveel mogelijk af op de ontvanger. Wij begrijpen dat onze klanten verschillende behoeften per situatie of moment hebben. Die behoefte kan soms maatwerk betreffen en soms eenvoud. Bij complexe vraagstukken verstrekken we de juiste informatie en hebben we een verwijsfunctie.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2022 10:33:17 met de export van 01/18/2022 10:18:58