Paragrafen

Lokale heffingen

Afvalheffing gebeurt op basis van het Diftarsysteem. De heffing heeft een vastrechtgedeelte en een variabele component. Het BBV schrijft voor dat het tarief van de afvalstoffenheffing niet meer dan 100% kostendekkend mag zijn.

De kosten van de afvalstoffenheffing nemen in 2022 licht toe. Hieronder staan de kosten voor de afvalstoffenheffing voor de jaren 2021 (primitieve begroting) en 2022. De verschillen worden toegelicht.

Totale kosten afval

2021

2022

Verschil

1. Algemene kosten afval

460.868

550.821

89.953

2. Huis aan huis inzameling

444.417

531.459

87.042

3. Kosten ABP

460.047

412.008

-48.039

4. Kosten overige afvalstromen

207.009

152.594

-54.415

5. Overige indirecte kosten

826.247

791.036

-35.211

Totaal:

2.398.588

2.437.918

39.330

6. Onttrekking reserve afval

0

0

0

Totaal:

2.398.588

2.437.918

39.330

1. Algemene kosten afval
De hogere kosten in 2022 worden veroorzaakt door de kosten voor een afvalcoach
en door hogere personeelskosten. Daarentegen kunnen de kosten voor de campagne "Drenthe geeft door" worden af geraamd. Deze campagne liep over de jaren 2020 en 2021.

2. Huis aan huisinzameling
In 2022 wordt gestart met een nieuwe inzamelfrequentie voor restafval (van 3 naar 6 weken). Om de inwoners een mogelijkheid te bieden om bij een volle container tussentijds restafval in te leveren worden extra ondergrondse containers aangelegd. Voor de kapitaallasten van deze investering is een stelpost opgenomen. Ten opzichte van de primitieve begroting 2021 stijgen de kosten voor de inzameling van het GFT-afval. De raming is aangepast op grond van de ervaringscijfers 2021. Op het inzamelen van restafval wordt een voordeel verwacht (minder kilo's).

3. Kosten ABP
De ramingen van de diverse afvalstromen zijn aangepast op grond van de ervaringscijfers 2021. Het voordeel wordt grotendeels veroorzaakt door enerzijds een verwachte daling van de aangeboden kilo's voor de fracties grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en hout en anderzijds door een hogere vergoeding voor oud papier en ijzer.

4. Kosten overige afvalstromen
Het voordeel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de posten inzameling oud papier scholen/verenigingen en kunststof verpakkingen. Op grond van de huidige papierprijs is de raming voor de garantstelling naar beneden bijgesteld. De raming van de kunststofverpakkingen, zowel de kosten als inkomsten, is verhoogd. Op grond van ervaringscijfers 2021 wordt een stijging verwacht van de aangeboden kilo's PMD.

5. Overige indirecte kosten
Op dit onderdeel is sprake van een voordeel. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door lagere overheadkosten. Het overheadpercentage is te opzichten van 2021 met 1,73 procentpunt gedaald.

6. Onttrekking reserve afval belastingdruk
De stand van de reserve was voor 2020 nihil. In 2020 was sprake van een voordeel van € 69.195 op afval. Dit voordeel is gestort in de reserve afval. Vanaf 2021 is er dus ook weer ruimte om een eventuele (tussentijdse) stijging van de lasten of nadelig saldo op afval te dekken uit deze reserve.

Conclusie t.a.v. de opbrengsten
De totale kosten voor 2021 nemen toe met € 39.330 tot een totaal van € 2.437.918 (stijging van 1,64%). Dit betekent bij een 100% kostendekkendheid dat de opbrengsten met eenzelfde bedrag moeten toenemen. In de raadsvergadering van december komen we met een voorstel voor de tarieven en hierbij houden we rekening met de verhouding variabel/vast.

Deze pagina is gebouwd op 01/18/2022 10:33:17 met de export van 01/18/2022 10:18:58