Inleiding
Kapitaalgoederen zijn duurzame goederen die over het algemeen een lange economische levensduur hebben. Gemeentelijke kapitaalgoederen zijn te verdelen in goederen met maatschappelijk nut of economisch nut. Kapitaalgoederen met economisch nut hebben een winstoogmerk of genereren een opbrengst, terwijl daar bij maatschappelijk nut geen sprake van is.
In de paragraaf maken we onderscheid tussen de volgende kapitaalgoederen:
1. Wegen (ook openbare verlichting);
2. Groen (waaronder begraafplaatsen, sportvelden, speeltuinen);
3. Riolering;
4. Gebouwen;
5. Water (waaronder bruggen en duikers en watergangen).
Van elk type kapitaalgoed wordt inzicht gegeven in de kwaliteit van het onderhoud, het beleidskader en de daaruit voortvloeiende financiële consequenties.
IBOR
Uit het bestuursprogramma 2018-2022 blijkt dat het onze intentie is om een integrale beleidsnota over onderhoud en beheer van de openbare ruimte (IBOR) samen te stellen. De nota IBOR is inmiddels gereed en gaat in op het onderhoud van wegen, groen, kunstwerken, openbare verlichting, water en meubilair. Per kapitaalgoed zijn de beleidsuitgangspunten, het areaal en de actuele kwaliteit beschreven. Tevens zijn de benodigde en beschikbare middelen weergegeven voor het in stand houden van de kapitaalgoederen. De nota geeft een doorkijk van acht jaar en is van toepassing tot en met 2028.
De nota IBOR is in 2021 in een aantal informatieve en/of opiniërende raadsvergaderingen besproken. De raad is bevoegd om richting aan het gewenste kwaliteitsniveau van de kapitaalgoederen te geven. In een besluitvormende raadsvergadering worden de kwaliteitsnormen (inclusief financiële consequenties) van de verschillende kapitaalgoederen vastgesteld. De verwachting is dat de besluitvorming dit najaar (2021) plaats vindt.
Geen achterstallig onderhoud
Volgens de notitie Materiële vaste activa van de commissie BBV is er sprake van achterstallig onderhoud als er kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties voorkomen. Onze werkwijze ten aanzien van onderhoud is als volgt. Jaarlijks vindt een fysieke inspectie van de onderhoudstoestand plaats. Aan de hand van deze inspectie wordt een meerjaren onderhoudsprogramma (MJOP) per kapitaalgoed opgesteld. De MJOP is de basis voor het uit te voeren onderhoud in het begrotingsjaar. Indien kapitaalvernietiging en/of onveilige situaties dreigen te ontstaan, dan wordt in de MJOP een hoge prioriteit hieraan gegeven en wordt dit direct in het begrotingsjaar uitgevoerd. Door deze werkwijze te volgen is er geen achterstallig onderhoud zoals in de BBV is verwoord en is het ook niet noodzakelijk een voorziening achterstallig onderhoud op te nemen.
Beleids- en beheerstukken
In onderstaande tabel zijn de geldende beleids- en beheerstukken samengevat. Er valt op te merken dat sommige plannen al lange tijd geleden zijn vastgesteld. De stukken Kern en Kader zijn nog steeds actueel, omdat aan dit beleid nog uitvoering wordt gegeven. Over groen valt op te merken dat eerst het kwaliteitsniveau moet worden vastgesteld. Na vaststelling IBOR kunnen de plannen geactualiseerd worden.
Kapitaalgoed | Beleids- en beheerstuk | Vastgesteld |
---|---|---|
Algemeen | Kern en kader/leefgebied | 2003/2012 |
Kadernota vastgoedbeleid | 2007 | |
Notitie vastgoed en geld | 2007 | |
Leefgebied buitensport | 2014 | |
Wegen | Wegenonderhoud 2018-2023 ‘Van planning tot uitvoering’ | 2018 |
Beleidsplan ‘Licht in de openbare ruimte’ | 2018 | |
Groen | Groenbeleidsvisie Onze groene ruimte | 2006 |
Groenbeleidsvisie Groen moet je doen | 2006 | |
Bermbeheerplan | 2015 | |
Bosbeheerplan | 2008 | |
Visie Ruimte voor de laatste rustplaats 2008-2018 | 2008 | |
Nota speelruimtebeleid Ruimte voor jou | 2008 | |
Riolering | Beleidsnota rioleringen in GRP 2016-2020 | 2015 |
Gebouwen | Vastgoedbeleid, deelnota gebouwen | 2007 |
Water | Beleidsnota water, onderdeel GRP 2016-2020 | 2015 |
Investeringen
Kapitaalgoederen gaan langere tijd mee, maar daarvoor is onderhoud noodzakelijk. In het BBV is vastgelegd dat groot onderhoud aan kapitaalgoederen met economisch en maatschappelijk nut moet worden geactiveerd. Dat betekent dat de totale last van de investering niet in één keer in de exploitatie wordt gedragen, maar dat het kapitaalgoed als een bezitting op de balans wordt geplaatst en over meerdere jaren wordt afgeschreven in de exploitatie. In onderstaande tabel staan de uitgangspunten omschreven die wij hanteren bij het afschrijven van kapitaalgoederen.
Grens van investeren | Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 25.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd. |
---|---|
Toerekenen rente | 2,5% |
Afschrijvingsmethodiek | Lineair afschrijven tot nihil. |
Afschrijvingstermijn | Varieert van 3 tot 60 jaar. Per type kapitaalgoed is dit vastgelegd in financiële verordening. |
Start afschrijving | Begroting: Op het moment dat het budget beschikbaar is gesteld. |
Restwaarde | Geen, vanwege afschrijving tot nihil. |
Uitgangspunt in ons beleid is dat investeringen in openbaar gebied (riool, wegen, groen) zoveel mogelijk gecombineerd worden uitgevoerd.