Inleiding
In de Kadernota 2022 hebben we de financiële kaders tegen het licht gehouden. Dit zijn kaders voor het omgaan met de baten en lasten van Onze portemonnee. Deze financiële kaders zijn leidend voor de gehele budgetcyclus en vormen de basis voor de begroting 2022. In de raadsvergadering van 24 juni 2021 heeft u bij het vaststellen van de Kadernota 2022 expliciet ingestemd met de voorgestelde financiële kaders. Deze kaders vormen de basis voor het samenstellen van deze begroting en de raad heeft de mogelijkheid om bij de Begroting 2022 de financiële kaders eventueel nog te wijzigen.
Financieel toezicht provincie Drenthe
In de Kadernota 2022 hebben we u over het financieel toezicht over het begrotingsjaar 2021 geïnformeerd. Onze financieel toezichthouder, de provincie Drenthe, beoordeelt voor aanvang van het begrotingsjaar of voor onze gemeente repressief of preventief toezicht geldt. De provincie Drenthe heeft besloten om onze gemeente onder repressief begrotingstoezicht voor 2021 te plaatsen.
De overwegingen van dit besluit zijn:
1. De Begroting 2021 en Jaarrekening 2019 zijn tijdig toegestuurd.
2. De Begroting 2021 is structureel en reëel in evenwicht.
Op 1 september 2021 heeft het zogenaamde tweede fase begrotingsonderzoek van de provincie Drenthe plaatsgevonden. Het doel van dit onderzoek is het beoordelen van de realiteitswaarde van de begroting en de meerjarenbegroting. Het uitgangspunt is dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De provincie Drenthe heeft specifiek ingezoomd op de volgende onderwerpen:
- verslag van bevindingen van de accountant 2020;
- stand van zaken met betrekking tot begroting, meerjarenraming, bestuursrapportages en kadernota;
- overzicht van incidentele baten en lasten;
- sociaal domein;
- BTW-compensatiefonds.
De rapportage van dit onderzoek was op het moment van samenstellen van deze begroting nog niet gereed. Zodra de rapportage bekend is, gaan we de overleggroep financiën hierover informeren.
Toelichting financiële beleidskaders
In bijlage II van deze begroting hebben we de financiële beleidskaders toegevoegd. In de Kadernota 2022 hebben we u een uitgebreide toelichting op de financiële beleidskaders gegeven. In deze begroting geven wij een actualisatie ten opzichte van de Kadernota. Voor de overige toelichtingen verwijzen we naar de Kadernota 2022.
De kaders zijn ten opzichte van de Kadernota 2022 niet aangepast. Wel zijn enkele kaders nader toegelicht ter verduidelijking. Wij hanteren bij de toelichting van de kaders dezelfde nummering van de kaders, zoals ze ook in bijlage II zijn opgenomen.
5. Gemeentefonds
In het onderdeel Financiële begroting is een uitgebreide toelichting over het gemeentefonds opgenomen.
9. Bedrijfsvoering
Wij hebben met uw raad een zogenaamde volumeafspraak. Deze afspraak houdt in dat de budgetten voor personele kosten jaarlijks met 3% geïndexeerd worden. Bij de behandeling van de bestedingsvoorstellen 2019 hebben wij voorgesteld om knelpunten in de bedrijfsvoering op te lossen door 1% (van de 3%) hiervoor aan te wenden. Dit betekent dat 1% voor organisatieontwikkelingen en 2% voor cao-ontwikkelingen en premies en sociale lasten beschikbaar is. Daarnaast hebben wij voorgesteld het risico van prijsstijging (cao en premies) boven de 2% te accepteren. Als deze kosten meer dan 2% zijn, verwerken we deze vooraf in de begroting of achteraf in de Bestuursrapportages.
10. Gemeenschappelijke regelingen
Bij het opstellen van de Kadernota 2022 hebben we de gevraagde meerjarige bijdragen van de gemeenschappelijke regelingen in overeenstemming gebracht met de ramingen in onze begroting. In deze begroting 2022 hebben we deze lijn ook toegepast op de ramingen voor 2026.
14. Projecten (Vastgoed en Geld)
Dit kader is in deze begroting gewijzigd als gevolg van de uitkomsten van IBOR. In dit voorstel wordt geadviseerd om ook na 2024 € 1 miljoen extra investeren in wegen. De extra kapitaallast per jaar bedraagt € 75.000 en daarvan wordt € 25.000 ten laste van Vastgoed en Geld gebracht. Het restant van € 50.000 komt ten laste van het begrotingssaldo (knop 1).
Dit betekent voor het kader dat t/m 2023 jaarlijks € 50.000 wordt toegevoegd aan Vastgoed en geld en met ingang van 2024 jaarlijks € 25.000 wordt toegevoegd voor alleen groen en gebouwen. De € 25.000 voor wegen wordt gebruikt voor de € 1 miljoen investering per jaar.
15. Belastingen: OZB
Het kader van de begroting en meerjarenraming is een OZB-verhoging van 1,75%. We stellen voor om het tarief OZB in 2022 met 1,75% te verhogen. Zie verder de paragraaf lokale heffingen.
15. Belastingen: toeristenbelasting
Zie de toelichting onder de paragraaf lokale heffingen. In de Kadernota 2022 heeft u ingestemd met het gedifferentieerd tarief voor 2022. Voor nadere informatie wordt ook hierna verwezen.
17. Leges
De verhoging van de OZB is gekoppeld aan de leges. We stellen in 2022 een OZB verhoging van 1,75% voor. Dat geldt ook voor de tarieven van de leges. Deze aanpassingen nemen we mee in de legesverordening. We merken op dat de tarieven van de rijbewijzen, paspoorten en ID-kaarten, voor zover ze al het maximum wettelijk tarief hebben bereikt, niet geïndexeerd worden.