Wegen en verkeer | |||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | ||
1. Veilige en toekomstbestendige wegen in de gemeente Borger-Odoorn. | 1.1 Inzet van extra middelen (2018-2023) voor het groot onderhoud om de algehele kwaliteit van de wegen te verbeteren middels door de raad geaccordeerde prioriterings-sytematiek. | ||
1.2 Middels opstelling van IBOR de financiën wegen ook na 2023 borgen. | |||
2. Verbeteren plattelandswegen. | 2.1 Gedurende de inzet van extra middelen (2018-2023) wordt jaarlijks € 400.000 geïnvesteerd in verbetering van plattelandswegen. (Fiets-) Plattelandswegen die worden gebruikt door recreanten en toeristen krijgen hierbij prioriteit. | ||
3. Uitvoering geven aan Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) *1. | 3.1 Jaarlijks projecten uitvoeren die komen uit het uitvoeringsprogramma van het GVVP. | ||
4. Kunstwerken in beeld brengen. | 4.1 Inventariseren en 0-meting uitvoeren van alle kunstwerken (bruggen, tunnels, sluizen ed). | ||
4.2 Beleid met financiële paragraaf ontwikkelen voor alle kunstwerken binnen de gemeente, te beginnen met bruggen. In deze begroting stellen we € 50.000 voor bruggen beschikbaar. | |||
5. Inzet op Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) *2. | 5.1 Samen met de provincie Drenthe en andere Drentse gemeenten werken aan het opstellen en uitvoeren van een RMP. | ||
6. Inzet op Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) *3. | 6.1 Uitwerken en uitvoering geven aan het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. |
*:
1. Toelichting GVVP-projecten 2022
Op veel plekken in de gemeente is al gewerkt aan het uitvoeren van projecten die verband houden met het GVVP. Ook heel wat laaghangend fruit is gerealiseerd. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het instellen van een maximum snelheid van 30 of 60 km/u op wegen die gezien de inrichting al voldoen aan de beleidsuitgangspunten en waarop aanvullend alleen nog zone-borden met 30 of 60 km/u geplaatst hoeven te worden. Daarnaast worden uit te voeren maatregelen zoveel mogelijk gecombineerd met wegenonderhoud in dat betreffende jaar. Ook vanaf 2022 en verder zal incidenteel wat laaghangend fruit worden uitgevoerd en de combinatie met wegenonderhoud gelegd worden middels de jaarlijkse investeringsprogramma’s.
Naast bovenstaande verwachten we in 2022 uitvoering te geven aan de grotere GVVP-projecten Valtherweg-Exloërweg en Dwarsdiep/Dwarskade Nieuw-Buinen. Ook gaan we verder met planvorming voor het Zuiderdiep in Drouwenermond. Met nieuw GVVP-budget vanuit de begroting 2022 bekijken we of het mogelijk is in 2022 nieuwe projecten op te starten (voor wat betreft voorbereiding) of dat we alleen invulling kunnen geven aan uitvoering van de al opgestarte projecten.
2. Toelichting RMP
Het RMP vloeit voort uit het Klimaatakkoord. Met het RMP wordt gewerkt aan vermindering van CO2-uitstoot bij mobiliteit. Het streven van de provincie Drenthe is om begin 2022 een gezamenlijke Raden- en Statenbijeenkomst te houden over wat het RMP inhoudt. In de loop van 2022 zullen mogelijk verdere vervolgacties in het kader van het RMP volgen. Welke vervolgacties in 2022 volgen is op dit moment nog niet bekend.
3. Toelichting SPV
Van oudsher was het verkeersveiligheidsbeleid vooral gebaseerd op de reactieve aanpak van lokale ongevallenconcentraties (‘black spots’). Het aantal problematische plekken is nu sterk afgenomen, mede door succesvolle maatregelen. Het ‘laaghangend fruit’ is geplukt en de ongevallen die nu nog plaatsvinden, zijn meer verspreid over het wegennet.
Het ministerie heeft daarom besloten dat er meer aandacht nodig is voor een proactieve aanpak, waarmee ongevallen worden voorkomen. De Duurzaam Veilig-aanpak, die eind jaren negentig begon, had (heeft) deze insteek en leverde goede resultaten op. In Borger-Odoorn wordt in het kader van het GVVP gewerkt aan een inhaalslag m.b.t. de inrichting van haar wegen conform Duurzaam Veilig. Verdere modernisering van die aanpak, waarbij geleerd wordt van ervaringen met risicogestuurd werken in bijvoorbeeld Zweden, kan volgens het ministerie daarbij een nieuwe impuls geven aan het verkeersveiligheidsbeleid.
Het ministerie heeft daarom bepaald dat alle lagere overheden aan de slag moeten met het risicogestuurd aanpakken van ongevallen. Dit door een risicoanalyse te maken en uitvoering te geven aan projecten die voortvloeien uit deze risicoanalyse. Op het moment van opstellen van deze toelichting is nog niet bekend hoe een dergelijke risicoanalyse en uit te voeren projecten zich verhouden tot het GVVP, uitvoering van de jaarlijkse verkeerseducatieprojecten, inzet van de politie, etc.